Be Smart | Zo kom je je schooltijd door

Ik zit zelf nog op school dus ik kan nog niet met een wijze blik terugkijken. Wel zit ik al 4 jaar op de middelbare school dus ik heb mijn beste maniertjes uitgevonden.

Verwaarloos je hobby’s niet. Zelf hou ik er een heleboel hobby’s op na. Gewoon omdat dat het leven leuk maakt. Zo speel ik gitaar, kook ik, schilder ik, organiseer ik graag gezellige vriendinnenavonden en hou ik sinds kort deze blog bij. Gewoon omdat het leuk is om te doen. School is belangrijk, maar het moet niet je hele leven overnemen.

Kijk niet te veel TV en als je het doet kijk alleen de dingen die je echt leuk vind en zap niet doelloos rond. In mijn eerste jaar keek ik elke dag nadat ik uit school kwam minimaal twee uur televisie. Toen ik hier mee stopte merkte ik pas hoe  ongelofelijk veel tijd dit bespaard. Ineens had ik weer tijd om van alles te doen!

Stel reële doelen voor jezelf. Als je veel huis en leerwerk hebt en je besluit een planning te maken, wees dan reëel.  Dus zorg dat het ook goed mogelijk is om je taken af te krijgen, en doe ze dan ook. Anders heeft het geen zin.

Werk zoveel mogelijk in de ochtend. Dan ben je nog fris en vol nieuwe energie na het slapen. Als je s’ ochtends je werk af hebt kijk je er niet de hele dag tegenop en kan je lekker andere dingen gaan doen zonder een slecht gevoel.

Maak de dingen die je moet doen zo leuk mogelijk. Als het tijd is om te leren zorg dan dat je lekker zit, met iets te drinken en te knabbelen. Maak van het leren een soort spelletje. Bijvoorbeeld bij het woordjes leren: maak een ritme met de woorden. Of leer met een vriendin (als je dit kan zonder afgeleid te raken).

Als je slecht bent in een vak, toon dan inzet door naar je docent te gaan en om hulp te vragen. Bij mij op school hebben we een speciaal uur om extra aandacht te besteden aan een vak naar keuze. Als je dit ook hebt moet je niet schromen om hier gebruik van te maken en extra hulp te vragen. Maar ook als je het niet hebt, kan je naar je docent toestappen en om hulp vragen (daar worden ze voor betaald!)

Kijk vooruit. Bedenk altijd wat voor goeds het leren voor die stomme toets je in de toekomst kan brengen. Als je een goed cijfer haalt, haal je je gemiddelde omhoog en weet je meer voor je schoolexamen. En als je je schoolexamen hebt gehaald opent dit miljoenen deuren met mogelijkheden.

Het is moeilijk en ik ben ook niet perfect, maar als ik me aan deze voornemens hou gaat het meestal goed.

xx Lisa

Geef een reactie

